Toezicht en zelfreflectie
Winter stelt dat er wel toezicht nodig is op de werking van het systeem van zelfregulering. ‘De Onderzoeksraad voor Veiligheid concludeerde in zijn rapport dat de Inspectie Leefomgeving en Transport het overheidstoezicht op de veiligheid van de bruine vloot te beperkt heeft uitgevoerd en hieraan te weinig prioriteit heeft gegeven.’ Ook de RvA vindt dat bij toezicht op zelfregulering alle partijen in de kwaliteitsinfrastructuur kritisch moeten zijn en blijven, ook naar zichzelf. De RvA trekt zich de uitkomsten van het rapport dan ook aan en neemt actief deel in de door de minister geïnitieerde bestuurlijke taskforce, zodat passagiers straks weer met een gerust hart aan boord kunnen stappen.
Winter vindt dat je, als je als toezichthouder of certificerende instelling het publieke belang wilt blijven dienen, je eigen werkwijze op gezette tijden moet herijken. ‘Doe je alles wat je kunt doen om de kwaliteit en veiligheid te borgen? Neem je eigen werkwijze onder de loep, bespreek die kritisch met medewerkers en houd zaken levend. Sluiten de kwaliteitssystemen nog steeds aan op innovaties en ontwikkelingen? Dat is iets wat je in gesprek met de sector zelf kunt onderzoeken, want daar zit de kennis.’